Som offentlig kunde kan det ofte være vanskeligt at honorere leverandørernes agile setup, fordi organisatoriske vilkår fordrer en mere traditionel vandfaldsorienteret styringsmekanisme. Læs mere om det i vores Guldkornsartikel.
Vores hypotese er at det offentlige Danmark har et udviklingspotentiale ved at samarbejde bedre med den agile og innovative leverandør ved it-anskaffelser. For at be- eller afkræfte hypotesen har vi inviteret en jurist, en it-arkitekt og en test-manager til at dele deres perspektiver på de muligheder og udfordringer der opstår, når den offentlige kunde ønsker at involvere leverandørerne som innovativ part i forbindelse med anskaffelse af en it-løsning.
Som altid vil vi også meget gerne have dit kvalificerede synspunkt på perspektiv og hypotese. Vi håber derfor, at du vil deltage og bidrage til dialogen, hvis du:
- kan genkende udfordringerne ved at arbejde agilt med anskaffelsesprojekter i det offentlige.
- har erfaring, viden eller berøring med agile anskaffelsesprojekter i det offentlige – og hvordan dette kan øge kvaliteten af vores it-løsninger.
- sidder med et synspunkt eller et perspektiv, som ikke er repræsenteret af oplægsholderne.
Oplæg
“Det er bare noget vi leger” er rammen for oplæggene til dette XRAY. Med afsæt i en hypotetisk case (som vi har defineret på forhånd) vil oplægsholderne indtage rollerne som henholdsvis udbudsjuristen Bodil, it-arkitekten Flemming og test-manageren Susanne. Tilsammen udgør de arbejdsgruppen for en it-anskaffelse i det offentlige og skal hver især gennem deres oplæg argumentere for de muligheder og udfordringer, der opstår ved at indgå i et agilt samarbejde med en ny leverandør.
Vi har bedt oplægsholderne “spille med” og træde ind i de forskellige roller, fordi vi ønsker, at få de forskelliges modsatrettede ønsker og behov til at fremstå tydeligere. På den måde “undgår” vi høfligheder og får en mere direkte diskussion af det, der er på spil.
“Udbudsjuristen Bodil” | Agnethe Toft, Jurist hos Tolstrup & Hvilsted Aps
Agnethe arbejder for at tage kunden i hånden gennem hele anskaffelsesprocessen, og sikrer den gode markedsinvolvering og overholdelse af udbudsloven samt udarbejdelse af en operationel kontrakt.
Agnethe træder ind i rollen som styregruppemedlem Bodil. Bodil er jurist i firmaet Lex A/S, som bl.a. rådgiver og bistår offentlige kunder med at gennemføre udbudsprocesser i forbindelse med anskaffelse af it-ydelser og nye it-løsninger.
- Primære fokus: sikre, at anskaffelses-projektet efterlever principperne om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet
- Særligt opmærksomhedspunkt: at sikre at kravene til leverancen er klare og kan anvendes i evalueringsøjemed og efterfølgende kontraktstyring samt at udbudsmaterialet generelt overholder gældende lovgivning.
“Test-manageren Susanne” | Margit Sejerkilde, Key2Quality Aps & Pernille Vejby Lauritsen, Speciel Minds It Aps
Margit/Pernille arbejder for, at kunden modtager en styrbar leverance med kvalitetssikring via test og prøver.
Margit/Pernille træder ind i rollen som styregruppemedlem Susanne. Susanne er test manager hos Structura A/S og skal sikre kvaliteten i løsningen ved at sørge for at de krav der stilles til test og prøver matcher leverandørens processer og kompetencer.
- Primære fokus: at kravene til produktet er testbare og at prøverne kan bidrage til at sikre den løbende styring af kvaliteten i leverancen.
- Særligt opmærksomhedspunkt: hvad der skal have betydning i forhold til tildelingen, og hvordan dette kan komme til udtryk i udbudsmaterialet.
“It-arkitekten Flemming” | Søren Mikkelsen, konsulent og rådgiver hos Lakeside A/S
Søren arbejder for, at kunden modtager en leverance, der kvalitetsmæssigt leve op til de behov som forretningsområdet har aktuelt og på sigt, såvel funktionelt som non-funktionelt.
Søren træder ind i rollen som styregruppemedlem Flemming. Flemming er forretningsarkitekt hos virksomheden Consiliarius A/S, som skal rådgive og producere udbudsmaterialet for projektet på vegne af kunden.
- Primære fokus: at afdække forretningsbehovene og sikre, at de kan imødegås i den udbudte løsning, som desuden skal have sammenhæng til fællesoffentlige strategier, rammearkitektur og lovgivning.
- Særligt opmærksomhedspunkt: at de funktionelle krav er defineret på et forretningsnært niveau i selve udbudsmaterialet og der gøres plads til efterfølgende iterativ designprocessen med tilstrækkelig slutbrugerinddragelse efter endt udbud.